English Dialogues 3

English Dialogues 3



Ahmed: Well, hello there, Adham! Long time no see!
Adham: Ahmed! Hi! What a coincidence! I haven’t seen you in ages! What are you doing here?
Ahmed: I just got a new job in the city, so I’m shopping for some clothes. Hey, what do you think of this t-shirt?
Adham: Hmmm, well, you know how much I love this color. See? I’ve got my t-shirt with the same color.
Ahmed: You always do have a good taste! What a small world!

دة حوار بين أحمد وأدهم, يلا بينا نفصص الحوار مع بعض
أحمد شاف أدهم بالصدفة فحب يلفت نظره ويندهه, فقاله
“Well, hello there, Adham!”
شكلهم كدة بقالهم كثير مشافوش بعض فأحمد عايز يقوله ياه بقالنا كثير مشفناش بعض فقاله
“Long time no see!”
أدهم اتفاجئ برضو بأحمد وعايز يعبر عن مفاجئته بالصدفة الجميلة دي فقال ياه على الصدفة
“What a coincidence!”
من الواضح انهم فعلا مشافوش بعض من مدة طويلة عشان أدهم قاله
“I haven’t seen you in ages!”
وهنا بيقول دة أنا بقالي زمن مشفتكش
Haven’t = Have not
بعدين أدهم بقى عايز يفتح كلام مع أحمد ويسأله بيعمل ايه هنا كدة, فقاله
“What are you doing here?”
فأحمد رد عليه وقاله انه جاله شغل جديد في المدينة وانه بيشتري شوية لبس
I just got a new job in the city, so I’m shopping for some clothes.”
بعدين أحمد مسكتش, طريقة كويسة انك لما حد يكون بيتكلم معاك ويسألك سؤال ترد على السؤال بعدين انت كمان تتكلم عشان هو مش استجواب دة حوار
Interrogation = استجواب
فأحمد حب ياخد رأيه في التيشيرت بتاعه فقاله
“What do you think of this t-shirt?”
أدهم طبعا بيحب اللون بتاع التيشيرت دة جدا فقاله طبعا انت عارف أد ايه أنا بحب اللون دة
You know how much I love this color.”
دة كمان أدهم كان لابس تيشيرت بنفس اللون فقاله أهو شوف؟ التيشيرت بتاعي نفس اللون
“See? I've got my t-shirt with the same color."
I've = I have
Have got (British English)
Have (American English)
طبعا أحمد لما لقى ان أدهم ذوقه زيه حب يقوله انت ذوقك دائما جميل وهنا بيقول بهزار عشان ذوق أدهم زيه, فقاله
“You always do have a good taste!”
ولاحظ هنا انه قال
“Do have”
مش
“Have”
ودة عشان بيأكد المعلومة جدا
يعني مثلا لما تكون بتحب حاجة ممكن تقول
I like this.
لكن لو عايز تأكد أوي على انك بتحب الحاجة دي قول
I do like this.
بعدين أحمد قال المثل الشهير عندنا بس بالإنجليزي بقى واللي هو
“What a small world!”
اللي هو "الدنيا صغيرة"


Thank You J
Share:

0 التعليقات:

Post a Comment

Popular Posts

Contact us

Name

Email *

Message *

Find Us On Facebook

Zatoona Calendar

Quote of the Day

Website visits

Do you find us helpful?

Alexa Ranking